Derfor går du lettere ned i vekt når du faster.

Oppdatert: 23. juni 2019

Mange tror at man må spise hver tredje time for å kunne gå ned i vekt. Sannheten er det motsatte. Jo færre ganger du spiser om dagen jo lettere blir det å holde vekten.

Du tenker kanskje at det å frata kroppen næringsstoffer i flere timer er en stor påkjenning? Men det er nettopp denne påkjenningen som gjør at faste er så bra. Akkurat som når du føler deg bedre etter å ha presset deg selv på trening, kan det å pushe kroppen på denne måten oppmuntre den til å lege seg selv. Kroppen og sinnet går inn i kampmodus som gjør at du vil yte mer. Her er noen fordeler ved faste:

  1. Øker fettforbrenningen

  2. Reverserer insulinresistens og diabetes type 2

  3. Renser kroppen for avfallsstoffer

  4. Gir yngre og penere hud

  5. Stabilt blodsukker holder sultfølelsen nede

  6. Gir mer energi

1. Øker fettforbrenningen

Faste betyr at kroppen får mulighet til å forbrenne lagret fett. Det er viktig å forstå at det er helt normalt og at mennesker er utviklet for å i lange periode kunne avstå fra mat, uten at dette gir negative konsekvenser for helsen. Det fettet vi har på kroppen er lagret energi fra maten vi har spist. Om du ikke spiser vil kroppen begynne å ta av eget lager for å få den energien den trenger.

2. Reverserer insulinresistens og diabetes type 2 Glukose og fett er kroppens hoved energikilder. Om glukose ikke er tilgjengelig, altså om vi ikke spiser, skrur kroppen over og omgjør fett til glukose for å forsyne hjernen med det den trenger. Det kroppen først omgjør er fettet i lever og bukspyttkjertel. De med type 2 diabetes har mer fett i bukspyttkjertelen enn ikke-diabetikere. Jo mer fett som finnes i bukspyttkjertelen, jo mindre insulin skilles ut. Når fettet i bukspyttkjertelen er borte har man også kvittet seg med sin diabetes. Man har sett at slankeopererte har blitt kvitt sin diabetes etter kun to uker. Dette er ikke på grunn av selve operasjonen, men på grunn av mangel på mat, altså faste.

3. Renser kroppen for avfallsstoffer Kroppen tømmes for ufordøyd mat, forbrenner fett, fjerner avleirede rester og slaggstoffer, giftstoffer, medisinrester. Nå har kroppen tid til å prioritere å rense uten å bruke energi på å fordøye mat. Renselsesprosessen skaper et bedre miljø for kroppen til å reparere og styrke forskjellige organer. På samme måte som når du er syk og appetitten synker, vil energien bli brukt til å helbrede kroppen istedenfor å fordøye maten.

4. Gir yngre og penere hud Å faste kan ha fantastisk effekt på hud og øyne. Fordi faste fremmer veksten av nye og friske celler, blir ofte huden renere og det hvite i øynene hvitere. Økt produksjon av veksthormonet somatotropin gjør også at du ser yngre ut fordi hormonet er viktig for bindevevsdannelsen som hindrer rynker. Høyt blodsukker er stress for cellene våre og vil også synes på utsiden i form av rynker.

5. Stabilt blodsukker holder sultfølelsen nede Blodsukkeret stiger mest ved inntak av mat. Insulin skilles så ut for å fjerne sukkeret fra blodet. Insulin kalles også fettlagringshormonet. Får man lavt blodsukker føler man seg sulten igjen og det er lett å ty til karbohydratrik mat. Da er karusellen i gang. Ved faste har man ingen blodsukkersvigninger, og heller ingen insulinutskillelse. Blodsukkeret holdes stabilt når kroppen begynner å bruke fett som energi. Denne effekten ser man også ved fasteperioder på bare 24 – 36 timer.

6. Gir mer energi

Ofte kan det være maten du spiser som gjør at du føler deg tung og slapp. Mange opplever også en form for hjernetåke. Spiser du mye sukker og raske karbohydrater, og i tillegg mat du ikke kan fordøye, vil kroppen bruke mye energi på å «rydde» opp etter måltider. Spiser du ofte, så blir det enda mer jobb for kroppen. Hodet blir klarere fordi allergener etc. ikke er i systemet lenger. Noen kan ha problemer med å avslutte en faste, nettopp fordi de får så mye energi og føler seg så bra.

Du bør ikke faste om du:

- Er undervektig

- Er gravid

- Ammer

- Har mye stress i kroppen.

Har du diabetes og bruker insulin, eller andre medisiner, anbefaler vi at du gjør det i samråd med en lege.




377 visninger