Ketodietten, effektiv ved vektnedgang!

Ordet keto er mye brukt om dagen og mange har kastet seg på ketobølgen. Men hva er egentlig ketodietten og hvorfor er den så effektiv ved vektnedgang?

Deilig, naturlig mat

Å spise ketogent betyr et kosthold på lite karbohydrater og mye naturlig fett. Dette er ikke en ny måte og spise på. Opp gjennom evolusjonen har våre forfedre også spist på denne måten. Ketodetten blir i tillegg brukt medisinsk. På dem med epilepsi har ketodietten vært brukt i behandling siden 1920-årene. Når man er i ketose, så ser man færre og mildere anfall hos denne gruppen.


I dag er det flere og flere som velger denne måten å spise på. Noen som en diett for å gå ned i vekt, andre for at kroppen føles bedre og man opplever mindre helseproblemer.


En misforstått diett?

Mange tror at en ketogen diett er kun egg og bacon. Det er veldig langt fra sannheten.

I vår keto kostholdsplan har vi nydelig oppskrifter med masse deilige grønnsaker, urter og krydder. Vi har brukt rene fettkilder som kaldpresset olivenolje, kokosolje, smør og fett fra ulike matvarer. Vi bruker rene proteinkilder fra kjøtt, kylling, fisk og egg.

I tillegg har vi lagt ved kakeoppskrifter, så har du noe å servere om du får gjester.


Les hvilke erfaringer Kristin og Rebekka har med vår ketoplan.


Karbohydrater og energi Vi får energi fra to kilder, karbohydrater og fett. Vi må derfor øke inntaket av fett om vi reduserer mengde karbohydrater. Inntaket av proteiner, som er byggesteiner, forblir det samme.


Det finnes tre typer karbohydrater; sukker, stivelse og fiber. Sukker kan være både naturlig og raffinert. Stivelse finner vi i brød, pasta og ris. Fiber sitter inne i celleveggene på planter og frø. Når vi spiser omdanner kroppen karbohydratene til glukose, dette gir et forhøyet blodsukker. Sukkeret i blodet, eller glukosen, fraktes ved hjelp av insulin til cellene våre.


Glukosen lagres først i lever og muskler, dette er små lager som raskt fylles opp. Overskytende lagres i fettcellene våre, hvor det omdannes til fett. I fettcellene er det uendelig med plass. Jo mer energi som kommer fra maten, det vil si jo mer karbohydrater du spiser, jo mer kan lagres i fettcellene.


Hjernen vår er avhengig av glukose for å fungere Heldigvis er kroppen vår bygd sånn at om vi ikke tilfører glukose i form av karbohydrater, vil den hente lagret energi fra fettcellene og omdanne det til ketoner. Ketoner er hjernens foretrukne drivstoff. Dette skjer hver natt når vi sover, eller når vi faster.


Det er derfor ketodietten er så effektiv. Den tvinger kroppen til å hente energi fra fettcellene våre. Kroppen får den energien den trenger og kan yte optimalt. I dag hvor vi fråtser i mat, og aldri rekker å kjenne på sult mellom måltidene, vil de fleste av oss være i konstant lagringsmodus. Kroppen rekker aldri å hente energi fra lageret, i stedet blir det lagret litt ekstra hver dag, og sakte med sikkert øker vekten.


Det er galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat!

- Albert Einstein


Helsefordeler Mange opplever mer energi når de spiser ketogent, eller mindre karbohydrater. Det kan være flere grunner til dette. En ting er at blodsukkeret blir mer stabilt. Inntak av karbohydrater, særlig raffinerte, gir høyt blodsukker. Insulin er også vårt vekst-og fettlagringshormon, så jo høyere blodsukker, jo mer insulin kreves for å frakte sukkeret bort fra blodet. Høye insulinverdier kan trigge betennelser i kroppen og i verste fall føre til diabetes type 2.


På en ketogen diett er korn i alle former tatt bort. Korn inneholder mye stivelse, og i tillegg er det mange som er sensitive for gluten. Mange føler seg derfor bedre når de ikke spiser kornprodukter.


Ketogen kost handler om ekte mat. Ingen raffinerte matvarer, kun mat uten ingredienser. Hvorfor ikke starte i dag?


Prøv denne nydelige fiskeoppskriften hentet fra vår ketoplan.

152 visninger