Livet i tarmen og vektproblemer

Oppdatert: mars 20

Vi vet alle at vi huser millioner av bakterier i tarmen vår. Disse er helt nødvendige for at vi skal kunne overleve. Men om vi ikke nærer bakteriene riktig vil de gode mistrives og de dårlige blir i overtall. Det er ikke så heldig for verken tarmen, helsen eller vekten.

Neste kostholdsplan blir med fokus på god tarmbiota, som er betegnelsen på bakteriene som bor i tarmen vår. Studier viser at ubalanser i tarmbiotaen kan være årsaken til både overvekt og mange av våre livsstilsykdommer. Man vet at de med allergier, hjertekarsykdom, autoimmune sykdommer, inflammatorisk tarmsykdom samt fedme og type 2 diabetes, har redusert bakteriemangfold i tarmen.


Hva skyldes dette?

Maten vi spiser fører til at bakterier i tarmen produserer bestemte stoffer som videre tas opp i blodet vårt. Bakteriene påvirker også hvilke typer gallesyrer vi har i kroppen. Gallesyrer er viktig for fordøyelsen av fett, men de er også viktige signalstoffer og kan påvirke blant annet leversykdom og diabetes. Mye raffinert sukker og andre raske karbohydrater forstyrrer tarmbiotaen. Det samme gjør stress. Bearbeidet mat som halvfabrikata og annen ferdigmat inneholder lite, eller ingen næringsstoffer. De inneholder heller ikke noen av de gode bakteriene tarmen trenger for å fungere normalt. I tillegg får vi i oss både sprøytemidler og konserveringsmidler fra ulike matkilder.


Vi vet enda ikke effekten av alt dette, men det vi ser er at flere og flere sliter med matintoleranser, dysbioser, overvekst av bakterier i tynntarmen (SIBO), allergier, eksem, auto immune sykdommer, overvekt etc etc


Hva var annerledes før?

Stort sett alle spiste ren, naturlig mat, det vi i dag kaller økologisk. De gravde i jorda, dusjet ikke hver dag, og vasket verken seg eller huset med kjemikalier. - Jeg sier ikke at vi skal slutte å vaske oss, men heller tenke på hva vi vasker oss med.

I tillegg syrnet de korn, melk og grønnsaker slik at de fikk i seg gode melkesyrebakterier. Syrningen gjorde også kornet lettere å fordøye. Vi hører aldri om matintoleranser når vi leser gamle romaner, kanskje fordi det ikke eksisterte? Sukker var forbeholdt de rike, spesielt hvitt sukker, og i langt mindre mengder enn i dag. For det om de nok stresset tidligere også, var det en annen form for stress. I tillegg hadde de en døgnrytme som var mer naturlig tilpasset.


Hva kan vi gjøre for å bedre miljøet i tarmen?

En ting er å begynne å spise mat som forer de snille bakteriene. Det vil si ren mat, rent kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, nøtter, frø etc. Korn bør behandles på en måte som gjør det lett for tarmen å fordøye. Unngå raffinert sukker og andre raske karbohydrater. Du bør tilføre mat som gir tarmen både pro- og prebiotika. Velg økologsk om du kan, da reduserer du inntaket av sprøytemidler. Hold deg i bevegelse, det betyr ikke at du må løpe ned treningssentrene, men gå en tur, gjør litt hagearbeid, måk snø etc. Stress ned og prøv å få åtte timer søvn hver natt.


Lavkarbo med fokus på tarmhelse

Vi vil skrive mer om alt dette i vår neste kostholdsplan. Hva bør man spise for å få en god tarmbiota. Hva gjør det vanskelig å gå ned i vekt og hvilke matvarer bør man innføre igjen for å styrke tarmen og immunforsvaret. Det vil selvfølgelig også komme masse gode oppskrifter, ukeplaner og handlelister.

119 visninger