Super billig super mat

Oppdatert: 4. feb. 2019

Stadig mer forskning viser at kål er fantastisk sunt. Tarmbakteriene våre elsker den, den er rik på både vitaminer og mineraler, er full av fiber og inneholder plantestoffer som viser seg å hemme vekst av kreftceller.


Kål tilhører korsblomstfamilien, navnet kommer av at blomstene på disse plantene er korsformet. Kål har vært dyrket i minst 6000 år og har vært en del av vårt kosthold siden middelalderen.

I kålfamilien finner vi ikke bare kålrot, brokkoli, blomkål, grønnkål, rosenkål og rødkål, men også kinakål, ruccola, reddik, pepperrot, nepe og knutekål.

Kål kan hemme veksten av kreftceller

En ting få vet er at den inneholder en spesiell «familiehemmelighet». Nemlig en gruppe plantestoffer som bare kålmedlemmer har, glukosinolater. Dette er stoffer som plantene produserer for å beskytte seg mot dyr, og angrep fra insekter og mikroorganismer. Det har vist seg at enkelte slike stoffer, kalt isothiocyanater (ITC) hemmer vekst av kreftceller. Befolkningsstudier viser at de som spiser mye grønnsaker, og spesielt kålgrønnsaker, har mindre risiko for ulike typer kreft, blant annet tarmkreft.

Det finnes mer kalsium i grønnkål enn i melk

Mer kalsium i grønnkål enn i melk

Visste du at grønnkål inneholder mer kalsium enn melk? 100 gram grønnkål inneholder 150 mg kalsium mens 100 gram melk inneholder 140 mg. Vanlig hodekål inneholder ca. 40 mg pr 100 gram. I tillegg er kål full av viktige mineraler og vitaminer, som vitamin C, K, A, E og noen av B vitaminene. Den inneholder jern, kalium, mangan, magnesium og silisium. Omega 3, plantestoffer og masse nyttige fiber som de gode tarmbakteriene elsker.

Lag nydelig kålchips


En bunt grønnkål

1 ss kokosolje eller olivenolje

litt salt

litt hvitløkspulver


Sett ovnen på 80 grader

Skyll kålen og del den i biter (fjern stilken, denne kan du evt. bruke i en smoothie).

Ha kålen i en bolle sammen med olje og salt. Gni oljen og saltet inn i kålen.

Fordel kålbladene på et stekebrett dekket med bakepapir

Stek i ca. 40 minutter


Har du dårlig tid kan du steke på 120 grader i 10 til 15 minutter. Pass på!! Det kan fort brenne seg. NYT!

67 visninger