Nina Husø

Ernæringsterapeut TMS

Utvikler kostholdsplaner, holder kurs og foredrag. Egen praksis på Lysaker
Nettside: ninahuso.no

Helén Oulie Fuhr

Ernæringsterapeut TMS

Utvikler kostholdsplaner og holder kurs og foredrag.

I 2003 fikk jeg diagnosen lavt stoffskifte, Hashimoto. Før det hadde jeg en mistanke om at jeg kanskje ikke tålte korn, men det ble avvist av legen. 

 

I 2006 kom jeg til en lege som så sammenhengen mellom kosthold og helse. Jeg ble testet for matvareintoleranser og fant ut at jeg ikke tålte gluten og melkeprodukter. Jeg reagerte også på pollen og hadde lagt på meg 12 kg. Jeg hadde smerter og hevelser i beina og følte meg ofte sliten og trøtt, selv om stoffskifteverdiene mine var fine.

 

Med en kostholdsomlegging tilpasset meg, fikk jeg energien tilbake. Min erfaring har gjort meg bevisst på at vi er forskjellige, og at det ikke er sikkert at det som er bra for meg er bra for deg. Intoleranser kan gi mange symptomer og ikke alle kommer fra magen.

Det har vært en litt kronglete vei for oss begge, men med alt vi har lært og erfart har vi oppnådd store helsefordeler. Symptomer som:

Blodsukkersvigninger

Matintoleranse 

Ustabilt humør

Oppblåsthet / vann i kroppen

Hjernetåke

Soppinnfeksjoner

Dårlig immunforsvar

Leddsmerter

er fraværende når vi følger det kostholdet som er riktig for hver av oss.  Nå ønsker vi å hjelpe deg til å finne din vei til en bedre helse og økt livskvalitet.

Som barn hadde jeg mye bronkitt og ørebetennelser. I voksen alder utviklet jeg astma og pollenallergi. Jeg kuttet ut melk og astmaen ble bedre, men pollenallergien forsvant ikke før jeg kuttet

ut kornprodukter. Jeg fikk i etterkant påvist glutenintoleranse.

 

I romjula 2013 ble jeg hentet av ambulanse. Jeg hadde lenge følt

meg sliten og hadde gått ned mye i vekt. Jeg var bevisstløs da ambulansen kom, sterkt dehydrert med ketoacidose (syreforgifting). Dagen etter fikk jeg beskjed om at jeg hadde diabetes type 1. Jeg var i sjokk!!

 

Ved å spise naturlig mat med lite karbohydrater og mye fett

har jeg bedre kontroll på blodsukkeret. Jeg har aldri følinger og trenger ikke ha konstant tilgang på mat. Nok søvn, stressreduksjon, og fysisk aktivitet er like viktig som det å spise godt.