God tarmflora gir et godt immunforsvar

Oppdatert: mars 20

Tarmfloraen er viktig for helse og velvære. Forskning viser at en dårlig tarmflora er forbundet med overvekt, sykdom og til og med psykiske lidelser.


Kål er supersunn mat for tarmbakteriene våre.

Du får de tarmbakteriene du mater. I dag spiser de fleste av oss for mye raffinert og steril mat. Dette er ikke god mat for de bakteriene vi helst vil ha. De gode tarmbakteriene reparerer tarmen, produserer vitaminer og bryter ned mat vi ikke har enzymer til å fordøye. Så ta godt vare på de gode bakterene.


Du kan gjøre flere ting for å styrke tarmfloraen. Du kan spise mat som fórer gode tarmbakterier og mat som tilfører gode tarmbakterier. Og du kan unngå mat som fórer de dårlige tarmbakteriene.


Mat du bør unngå eller spise mindre av:

  • Sukker, bearbeidet mat og tilsetningsstoffer

  • For noen kan det være riktig å kutte ut gluten og glutenholdige varer. Viktig: Ikke erstatt dette med raffinert mel fra soya og mais. Ferdigprodukter inneholder mye av dette, samt flere tilsetningsstoffer.

  • Kutt ned på alkohol


Spis mer av:

  • Grønnsaker i alle regnbuens farger.

  • Fyll på med brokkoli, spinat, hvitløk, løk, kål, blomkål, rosenkål og asparges.

  • Fargerike bær. Du kan kjøpe frosne blåbær, bringebær og økologiske jordbær. Fyll på med rips, stikkelsbær og multer.

  • Fermenterte grønnsaker. Du kan enten lage selv eller kjøpe i helsekost, ikke pasteurisert.

  • Fermenterte melkeprodukter, disse skal være så lite behandlet som mulig og ikke tilsatt sukker

  • Hjemmelaget kraft av bein


Tilskudd:

  • Ta tilskudd av gode bakterier. Det finnes mange produkter der ute, pass på å få en av god kvalitet. Forskning viser at det er viktig med mangfold av tarmbakterier, bytt derfor på, så du får flest mulig.



355 visninger