Kolesterol - venn eller fiende?

Oppdatert: 5. juni 2019

Kolesterol har vært et hett tema i mange år. Mange er redde for mettet fett og mat som inneholder kolesterol. Men hva er egentlig kolesterol og øker det når vi spiser fett?


Kolesterol er en viktig byggekloss som kroppen trenger

  • Hjernesynapser består nesten utelukkende av kolesterol

  • Vitamin D produseres av kolesterol når huden utsettes for sol

  • Cellemembranen består av kolesterol og holder den sammen

  • Kolesterol er byggestein for de fleste kjønnshormoner

  • Kolesterol er nøkkelkomponenten til galle

Hva er kolesterol?

Det vi snakker om i hverdagen er ikke kolesterol, men fremkomstmiddelet til kolesterol. Fett liker ikke vann. Siden kolesterol er et fettstoff, må det fraktes dit det skal ved hjelp av små ”fremkomstmidler”. Disse fremkomstmidlene er laget av proteiner som kan bevege

seg i blodet uten problemer. Vi har ulike fremkomstmidler, blant annet LDL, det såkalte ”dårlige” kolesterolet, og HDL, det ”gode” kolesterolet. Både LDL og HDL har sine funksjoner i kroppen. Det som er uheldig er eventuelle skader som oppstår på LDL og HDL når sukker kolliderer med proteinene som frakter kolesterolet.


Hvor finner vi kolesterol?

I maten finner vi kolesterol kun i animalske produkter. Lenge trodde man at man økte kolesterolet ved å spise blant annet fett og egg. Men kolesterol i maten øker ikke kolesterolet i blodet. Kolesterolnivået overvåkes og reguleres nemlig godt i kroppen. Spiser du mat med mye kolesterol, vil kroppen løse et eventuelt overskudd ved å produsere mindre. Kolesterol produseres hovedsakelig i leveren.


Får man dårlig kolesterol av å spise fett?

Nei, men mange er redd for høyt kolesterol når de spiser fett. Studier viser at mettet fett fra naturlige kilder som smør er gunstig og ikke farlig for hjertehelse. Det øker HDL kolesterol, som er forbundet med redusert risiko for hjertesykdom. Undersøkelser viser også at inntaket av kolesterolrike matvarer ikke forårsaker hjertesykdom. Man har derfor gått vekk fra å advare

mot for eksempel egg. Sukker, raske karbohydrater, transfett og planteoljer derimot, øker det dårlige kolesterolet LDL.


Dette kan skje når du begynner å spise mindre karbohydrater

Hvis du er overvektig og reduserer inntaket av karbohydrater, kan du få en midlertidig økning av totalkolesterolet og LDL. Dette er naturlig da kroppen kvitter seg med overflødig kolesterol. Betennelse og overvekt gir høye nivåer av kolesterol. Endring av livsstil muliggjør at du kan kvitte deg med det ekstra kolesterolet.


Kolesterol er viktig for hjernen og kroppens helbreding

Hjernen representerer 2-3 prosent av din totale kroppsvekt, 25 prosent av kolesterolet finnes i hjernen. I en nylig studie viste forskerne at eldre med den beste hukommelsen var dem med høyest nivå av kolesterol.


Kolesterolnivået stiger under stress og sykdom. Kroppen sender da kolesterol fra leveren som LDL til skadet vev for reparasjon. Når vevet er helet, og kolesterol ikke lenger er nødvendig, går det tilbake til leveren som HDL. At kolesterol er ‘dårlig’ når det går til et skadet vev, og ‘godt’ når det er på tur tilbake er ikke logisk!


Vil du lese mer om kolesterol, anbefaler vi denne boken.


Teksten er utrdag fra vår kostholdsplan for diabetes og prediabetes

95 visninger