Når tåka tar deg - lavt stoffskifte

Blodsukkeret er lavt, hjernen har koblet helt ut. Du skjelver og må ha mat nå!!! Du har nok vært der, enten du lavt stoffskifte eller ikke. Et svingende blodsukker skaper stress og kan i tillegg trigge en inflammasjon, både i hjernen og kroppen.

Blodsukker

Du har sikkert kjent på det flere ganger. Du blir ukonsentrert, humøret synker, du skjelver og er kvalm. Dette skjer når blodsukkeret plutselig dropper. Men det er en grunn til at det gjør det. Spiser du mat som inneholder store mengder stivelse og raske karbohydrater, som for eksempel pasta, vil blodsukkeret øke mye. Sukker i blodet er ikke bra, da rydder kroppen opp ved at bukspyttkjertelen skiller ut ekstra insulin.


Insulin sørger for at sukker/energi blir fraktet bort fra blodet og inn til cellene dine. Først til lever og muskler, så til fettcellene. Ved høyt blodsukker produseres det ekstra mye insulin. Dette kan føre til at det plutselig blir lite sukker i blodet, og du får et blodsukkerfall. Hva skjer da? Jo, du MÅ ha mat!! Hjernen er tom for glukose og vil helst ha noe som gir rask energi. Et glass juice, eller en skive med syltetøy kjennes perfekt. Blodsukkeret stiger kjapt, så skjer det samme igjen. Blodsukkeret blir som en berg- og dalbane.


Her kan du lese om goitrogener og lavt stoffskifte


Glukose er hjernens drivstoff. Når det blir lite av det, som ved blodsukkerfall, reduseres den kognitive funksjonen ved at hjernen "sulter".


Slike berg og dalbaner gir også kronisk høye nivåer av insulin. Insulin er et livsviktig hormon, men også vårt vekst-og fettlagringshormon. Insulin er i tillegg en betennelsesmarkør. Høye verdier gir betennelser i hele kroppen, også i hjernen. Det fører til hjernevevsskader og dårlig mental funksjon.


Spiser vi mindre raffinert mat, mindre karbohydrater og mer gode fettkilder vil vi få et mer stabilt blodsukker. Hjernen får jevn tilførsel av energi og vi føles oss mer skjerpet.


Inflammasjon:

Hos dem med Hashimotos har immunsystemet identifisert cellene i skjoldkjertelen som inntrengere, og utviklet antistoffer for å angripe dem. Dette angrepet fører til inflammasjon og skade på cellene som produserer stoffskiftehormonene. Har du diabetes 1 er det cellene i bukspyttkjertelen som blir angrepet.


Så lenge du ikke finner årsaken til angrepet, vil immunsystemet jobbe på høygir. Dette gir mange symptomer, ubalanser i binyrehormonene, dysbiose i tarmen, nedsatt avgiftning fra lever og avvik i utskillelsen av stoffskiftehormoner er noen. Alle disse forholdene øker graden av inflammasjon, ikke bare i skjoldkjertelen, men også i hjernen.


Når inflammasjonen først har satt seg kan den øke og bli kronisk. Økt inflammasjon gir økt oksidativt stress hvor frie radikaler ødelegger celler i både kropp og hjerne. Når kronisk inflammasjon er til stede, er oksidativt stress også større.


Les mer om hjernetåke her


Oksidativt stress er resultat av ubalanse i skadelige frie radikaler og kroppens antioksidantforsvar. Oksidativt stress bidrar til en rekke sykdommer inkludert kreft og demens. Når hjernen mangler sitt antioksidantforsvar, kan man oppleve hjernetåke.


Inflammasjon og oksidativt stress påvirker hjernen din negativt på mange måter.

Aminosyren tryptofan vil lage agnstfremmkallende kjemikalier fremfor serotonin og melatonin.

Tilstrekkelige nivåer av serotonin i hjernen hjelper oss til å føle oss positive, glade, rolige og trygge. Melatonin fremmer søvn og ungdommelighet. Utover å være ansvarlig for vår søvn-våkensyklus, er det også nøkkelen til vår biologiske klokke.

Når du ikke lager nok av disse nevrotransmitterne, går det utover både humør og søvn.


Ved å ta bort matvarer som kan trigge immunforsvaret, som for eksempel gluten og/eller melk, kan inflammasjonen dempes. I tillegg er det som nevnt over viktig å holde blodsukkeret stabilt.


I de neste innleggene vil vi skrive mer om problemer som kan oppstå i tarmen, stoffskiftehormoner, referanseområder ved prøvesvar og medisiner.

111 visninger